Årsmöte år 2018

Årsmötet hölls på restaurang Fellini den 28 februari. Till årsmötet hade ett 20-tal medlemmar samlats. Styrelseberättelse, ekonomisk rapport samt revisionsberättelse för 2017 lästes upp och godkändes. Föreningen har haft 6 sammankomster och besökt företag som Tyrens i Malmö, EWP Windpower, Tekniska muséet i Helsingör, Öresund Drydocks och Cellavision i Lund. Antalet medlemmar har varit 77 st. Bengt Jönsson omvaldes till styrelsen medan Erik Behmer nyvaldes efter avgående Lennart Nilsson. Eva Lundholm har avböjt omval. Årsmötet beslutade att lämna tjänsten vakan tills vidare. Till revisor i föreningen omvaldes Siegfrid Vater. Stefan Andersson omvaldes som ledamot i valberedningen. Nuvarande medlemsavgift 250 kr beslutades gälla oförändrat. Medlemmarna informerades även om preliminärt mötesprogram för 2018.

Efter mötet berättade Ove Elf från Varvshistoriska föreningen om varvsnäringen i Landskrona från förra sekelskiftet fram till idag. Med hjälp av utvalda gamla bilder från ett arkiv som innehåller ca 35 000 bilder fick medlemmarna en intressant inblick från de två företagen Gustafssons & Söners Varv i Nyhamn samt Öresundsvarvet. Gustafssons byggde träbåtar ända fram till 1973. Från Öresundsvarvets historia berättades många spännande anekdoter från första fartyget som lämnade bädden 1918, lastning av de ”ryska loken” under kriget, semesterhemmet i Skälderviken, Verkstadsskolan och det snabbgående unika containerfartyget Nihon. Ove avtackades för en intressant föreläsning.

Efter möte och föreläsning intogs en gemensam måltid.

Ronnie PerssonÅrsmöte 2018 1