Landskrona Tekniska Förening besökte Boliden Bergsöe

Tjugo medlemmar togs emot av företagets representanter Fredrik Kanth och Per Bengtsson som höll intressanta föredragningar om företagets historia, produktion, miljö- och säkerhetsarbete. Boliden Bergsöe startade produktionen i Landskrona 1942 som dotterbolag till det danska företaget Paul Bergsöe & Son. Företaget har idag ca 75 anställda och är ett av Europas största återvinningsföretag av blybatterier och annat blyskrot. Till anläggningen leverareas ca 65 000 ton batterier. Av detta produceras och raffineras ca 43 000 ton rent bly i en smältugn. Blyet gjuts i tackor och används i huvudsak inom batteritillverkningen i Europa. Bergsöe har under åren investerat stora belopp för att minska utsläppen av bly till luft och vatten.

Sedan något år har en ny anläggning för fiskodling tagits i drift. Här finns stora plastkar fulla med livfulla Tilapian fiskar. Man uttnyttjar smältprocessens värme för att hålla 26 grader i odlingskaren. Hitintills har ca 2 ton sålts. Målsättningen är att öka produktionen upp till ca 200 ton per år. Fisken är en delikat matfisk som enkelt kan filéas.

Vi som besökt företaget för många år sedan kunde efter rundvandring i produktion och fiskodling konstatera att mycket positivt hänt under senaste åren. Området präglas av mycket god ordning och reda och effektiva miljö- och säkerhetsrutiner vilket också återspeglas i uppföljande mätstatistik. Företagtes representanter avtackades efter en mycket intressant visning.