Tekniska Föreningen besökte Oatly.

Ett 25-tal medlemmar samlades utanför Oatlys infart den 8 maj 2018. Förväntningarna var höga inför besöket på detta ”unga” företag som startade 1994. Tom Lindberg och Calle Selind tog emot oss i konferensrummet där vi fick en intressant föreläsning om företagets historia och utveckling.

Processen att omvandla havre med hjälp av enzymer till en nyttig dryck som ersatte mjölk, grundas på ett patent av forskarbröderna Öste. Havredrycken var från början tänkt användas främst för laktosallergiker och övriga som av medicinska skäl inte kan dricka mjölk. Idag har kundgruppen breddats med bl.a. veganer och de som anser att miljö- och hälsofördelarna är det viktiga, då produkterna helt ”bygger” på en vegetarisk bas.

Oatly använder just detta med hälsa och miljön i sin marknadsföring. Många forskare anser ett stort intag av animaliska fetter med klassiska mjölkprodukter är en viktig hälsoriskfaktor. Man pekar även på en lägre energiförbrukning och minskad miljöbelastning som stora fördelar med havredrycken.

Idag är produktionen uppe i 60 miljoner liter per år. En ny linje kommer detta år att tas i drift vilket ökar kapaciteten till ca 100 miljoner liter. Oatly väntar också på ett nytt miljötillstånd för den högre produktionen. Omsättningen 2017 var ca 630 mkr. Antal anställda är totalt 220. Huvudkontoret finns i Malmö. Försäljningskontor finns i flera länder. Det planeras för framtida produktionsanläggningar i USA, Kina och ytterligare en i Europa.

Havreråvaran köps i Sverige. Har även en ekologiskt odlad havreråvara. Kornen värmebehandlas, mals och blandas i stora tankar med vatten och enzym varvid stärkelsen bryts ner. Hårda fibrer från skalen separeras ut. Just enzymmixen är en av ”hemligheterna” i processen. Produkten värmebehandlas med ånga (ca 140 gr C) och olika smakämnen tillsätts beroende på vilken produkt som skall produceras. Därefter sker direkt packning i steril miljö. Hållbarheten är därefter upp till 1 år. Många produkttyper som havredryck med olika smakämnen, ikaffe, yoghurt, vaniljsåser och även glass kan tillverkas allt baserat på havredrycken.

Efter presentationen visades anläggningen som vi fick se från inglasade gångplan av renlighetsskäl.

Många frågor ställdes från deltagarna. Företaget bjöd på en välsmakande anrättning från grannen Pålssons laxbutik och fick även med oss ett urval av Oatlys breda produktbas för provsmakning.

Kvällens ciceroner avtackades av ordföranden Bengt Jönsson efter ett mycket intressant och bra genomfört besök.

Detta inlägg är publicerat i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.