Tekniska Föreningen besökte Sveriges största varv den 10 oktober 2017

OHI besök Fredrik Lundin berättar om varvets verksamhet inför kaffedrickande medlemmar.

Många medlemmar i Tekniska Föreningen har en yrkesbakgrund inom gamla Öresundsvarvet. Därför var det ovanligt många (28 st) som anmält sig till besöket hos OHI som är namnet idag. Fredrik Lundin berättade om företagets verksamhet som är uppdelad i tre grenar., samt hur man ser på den framtida utvecklingen. Varvet har idag ca 85 anställda men sysselsätter upp emot 850 personer i regionen inklusive alla underentreprenörer. Många uppdrag är miljörelaterade såsom ombyggnad till gas- eller batteridrift, gasskrubbersystem men även en bottenmålning sparar 10 % bränsle och bidrar därmed till minskade utsläpp. Fartygen som byggs idag blir allt längre så planer finns att förlänga torrdockan och även bredda inseglingsrännan till hamnen. Många frågor från medlemmarna fick svar under föreläsningen och den efterföljande rundvandringen. Föreningen tackade för ett mycket intressant besök.

Ronnie Persson