Landskrona Tekniska Förening besökte OCEANBIRD i Landskrona den 3 oktober.

 

Ett nystartat företag Oceanbird, har etablerat sig på Varvsområdet. 

Oceanbird ägs gemensamt av Alfa Laval och Walleniusrederierna. Företagsidén är att utveckla och installera vindsegel på större last- och passagerarfartyg. Målet är att både bygga in seglen på nya fartyg och att bygga om befintliga fartyg. En testanläggning har byggts i Landskrona. Anläggningen invigdes under våren. 

Peter Sidow (platschef i Landskrona), mötte oss i portvakten. Han inledde med en beskrivning av projektet och svarade gärna på alla våra tekniska frågor.  

Det första seglet har beteckningen Wing 560 och har en total yta av just 560 m2. Det är 40 m högt och 14 m bredd. Består av ett huvud segel följt av en vridbar s.k. flap. 

 Materialet är stål i den centrala masten samt glasfiber och återvunnen polyeten. Så miljöprofilen för hela projektet är tydligt. Man beräknar att vid optimala förhållanden kan bränsleförbrukningen reduceras med ca 10 %. Som exempel nämndes att ett Roro fartyg minskar sin bränsleförbrukning med 600 ton per år vilket medför en minskning av CO2-emissionen med ca 2000 ton.  

Säkerheten är prioriterad så det finns många system som hjälper besättningen bibehålla sjösäkerheten. Är vinden ogynnsam fälls seglen på ca 11 minuter.  

Efter genomgången besökte vi testanläggningen där tornet restes och seglet vreds i varierande vinklar mot viden. Testanläggningen kommer även att användas för utbildning och träning av besättningen. I Tyskland pågår f.n. installation av första seglet på ett 6000 tons bilfraktfartyg ägt av Wallenius.  

Föreningsmedlemmarna tackade Peter för en mycket intressant förevisning av ett spännande projekt som vi kommer 

att följa vidare. 

Detta inlägg är publicerat i Okategoriserade. Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.