Medlemsinformation – augusti 2023

Första halvårets verksamhet:

Vi inledde verksamhetsåret 2023 med att hålla sedvanligt årsmöte i Segelsällskapets lokaler nere vid Lustbåtshamnen. Sammanlagt 22 medlemmar deltog. Före mötet höll Robert Svensson, VD i LSR en intressant föreläsning med bilder över nuvarande och framtida verksamhet vid avfallsbolaget. Bl.a. redovisades den tekniskt sett komplicerade täckningen av den gamla avställda ”soptippen” som ska bli en grönskande oas för besökare och för det lokala växt och djurlivet. Det kommer dock att dröja 20-30 år innan vi som allmänhet har fri tillgång till området. Men föreningen fick en stående inbjudan att besöka området när vi så önskar.

Den 4 april var det dags för studiebesök vid laminatfabriken Välinge verken i Viken som lockade 14 medlemmar. Välinge startade i början på 90-talet att tillverka laminerade golvplattor. Till en början limmades dessa i fogarna men Välinge utvecklade den s.k. klicktekniken där en spont fräses och sammanfogas helt utan lim, vilket man idag har världspatent på.  I Viken jobbar ca 250 anställda med produktion, utveckling och försäljning. De stora intäkterna kommer från försäljningen av licenser på just sammanfogningen. En intressant utvecklingsidé är att sammanfoga möbler m.m. med den patenterade klicktekniken.  Vi blev mycket väl mottagna och förevisades både testanläggning, produktionslinjer och lager. Alla imponerades av att den långa produktionskedjan från det sågade träfaneret till färdig laminatplatta. Idag tillverkas ca 5 miljoner m2. En större utbyggnad har påbörjats.

Test av laminatgolvets stöttålighet

Den 23 respektive 30 maj besökte ca 20 medlemmar, HPP-Nordics anläggning på Stuverigatan i Landskrona. Vi blev mottagna av VD Joakim Lundgren. Här jobbar och utvecklar 3 anställda en teknik att med extremt högt tryck upp till 6000 bar under några minuter, ”pastörisera” matvaror såsom kött, fisk, jucer, såser, dressing, färdigrätter m.fl. Generellt ökas hållbarheten (bäst före datum) ca 3 ggr efter behandlingen. Den stora fördelen jämfört med att värmebehandla är att produkternas smak eller utseende ej påverkas. Det behövs ej heller några andra tillsatser för att öka hållbarheten. Maskinen som skapar det höga trycket med hjälp av pumpar i flera steg kräver stora investeringar. Detta är den enda maskinen i Norden. Livsmedelsföretagen hyr in sig för att behandla sina produkter i Landskronaanläggningen.

Vad planeras under hösten?

Under september, troligen sista veckan planeras ett studiebesök hos El-Cowire i Helsingborg. Här tillverkas framför allt kopparledningar för många olika applikationer. Företaget hette tidigare Elektrokoppar och ingick i Asea gruppen. Kallelse kommer inom kort.

Senare i höst den 17 oktober ska vi besöka SKF Seals i Landskrona som tidigare hette Sealpool men som år 2020 köptes upp och ingår numera i SKF gruppen. Företaget tillverkar många olika typer av lagertätningar i gummimaterial.

Det kan bli ytterligare ett studiebesök i höst troligen under november månad. Vi håller på att jobba med olika förslag.

/Styrelsen LTF