Landskrona Tekniska Förening besökte Saint Gobain Sekurit i Eslöv

Måndagen den 3 oktober var det så dags för höstens första företagsbesök. Denna gång hade 9 förväntansfulla medlemmar samlats utanför Sekurit i Eslöv för att se deras produktionsanläggning för bilglasrutor. Vi togs emot av platsansvarige Daniel Plato och utrustades med skyddsvästar och skor.

Daniel berättade med hjälp av ett bilder om företagets historia och produktion av mer än en miljon bilglasrutor per år. På produktionsenheten i Eslöv arbetar cirka 160 personer i 3-skift. Tillverkningen i Eslöv omfattar allt från att ta emot planglas till att forma färdiga sidorutor. I Eslöv tillverkas inga framrutor. Produkterna går sedan vidare till olika fordonstillverkare som Volvo, Audi, Jaguar, Maserati, Volkswagen, Ford m.fl. Tillverkningen är högautomatiserad med robotstationer som utför allt rutinbetonat montagearbete från tillskärning, formning efter tillverkarens fixturer, laminering, värmebehandling, kylning och slutjustering.  Personalen övervakar och kontrollerar kvalitén i flera steg längs de två produktionslinjerna. Trots avancerade kamerautrustning som sorterar ut defekta glas är det ändock det mänskliga ögat och erfarenhet som till slut avgör om glaset ska kasseras.

Vi blev även imponerade av de höga säkerhetskraven i processen. Bland annat var alla gångstråk avgränsade från truck körgångar med stängsel och grindar. Så har man inte heller råkat ut för någon allvarlig truckolycka. Våra guider avtackades för ett bra planerat och mycket intressant besök vid Sekurit.